Kiitos Veikko Knuutilalle (SSS 10.5.) oikorataa käsittelevästä hyvin argumentoidusta kirjoituksesta. Tästä samasta aiheesta voisi jatkaa vielä hieman toisesta näkökulmasta.
Vaikka uusi rata varmasti nopeuttaisi matkantekoa ja olisi toteutuessaan vetovoimatekijä – ainakin Turun seudulle – täytyy silti tämän kokoluokan hankkeessa esittää kysymys, onko investointi todella järkevä. Toisin sanoen: miten ja mihin me haluamme verorahojamme käytettävän?
Oikoradasta puhuttaessa yksi ydinkysymys nähdäkseni on, haluammeko todella käyttää miljardeja euroja investointiin, jonka ainoana operoijana toimisi ”tsaarinvallan aikainen” valtion monopoliyritys. Vai pitäisikö päinvastoin panostaa sellaiseen infrastruktuuriin, joka edistäisi yksityisten toimijoiden mahdollisuuksia operoida paremmassa toimintaympäristössä. Tämä pitäisi nähdäkseni nostaa korkealle, kun puhutaan verorahoilla kustannetuista infrahankkeista.
VR:n toiminnan kyseenalaistamisen taustalta löytyy hyvin yksinkertainen selitys. Joukkoliikenteen kilpailun vapauttaminen on tuonut alalle uusia toimijoita, jotka uudessa kilpailutilanteessa ovat pystyneet haastamaan jopa valtion monopoliyrityksen.
Tässä onkin nähdäkseni niin konkreettinen esimerkki yksilötasolta lähtevästä yrittämisestä ja markkinatalouden voimasta, että olisi sulaa hulluutta jättää kokeilematta näin toimivaa reseptiä myös muissa yhteyksissä.
Kysymys ei kuitenkaan ole pelkästään valtion monopoliyritysten vastustamisesta eikä yksin vapaan kilpailun ylistämisestä, vaan asialla on vieläkin laajempi ja ajankohtaisempi näkökulma. Nähdäkseni olisi jo korkea aika uskoa, että verovaroilla kustannetut miljardihankkeet eivät ole se lääke, jolla tämä maa saadaan nousuun.
Kyllä nyt täytyy jo nähdä, että todellisen muutoksen ja kasvun takana on yksilö. Tämän on varmasti todistanut Supercell ja vastaavat yritykset.
Vaikka toimiva infra on toki tärkeä asia, niin sillä me emme kuitenkaan yksin tee tulevaisuuden työpaikkoja. Niin Varsinais-Suomen kansanedustajien kuin alueen kunnallispoliitikkojen kannattaisi aivan oikeasti esittää itselleen kysymys, onko oikoratahanke todella se, millä maakunta tai Suomi saadaan nousuun.
Itse en yksinkertaisesti millään pysty uskomaan tunnin junan enkä muidenkaan verorahoilla tehtyjen näennäisinvestointien tuomaan hyötyyn suomalaiselle taloudelle. Suomen talouden voi pelastaa vain yksilötasolta lähtevä luovuus ja innovatiivisuus!
Vaikka osa ratarahoituksesta tulisikin EU:lta, ei se silti poista sitä tosiasiaa, että kysymyksessä on verotuksella kerätty raha.
Tässä yhteydessä on aivan pakko vielä siteerata edesmennyttä Ison-Britannian pääministeri Margaret Thatcheria, joka on kiteyttänyt asian oivallisesti: ”Ei ole olemassa julkista rahaa, on vain veronmaksajien rahoja.”
Tämä on tainnut niin oikoradan kuin monen muunkin julkisen hankkeen osalta unohtua.
Janne Väistö VTM
Salo